Saturday, December 29, 2007

مين قال إن انا ما أقدرش؟؟؟


مين قال ان انا ما أقدرش....
ساعات كده قبل ما أبدأ في عمل او مهمة.. يجيلي خاطر أو فكرة أن أنا مش حاقدر او لو حاأدر أبدأ مش حأدر أكمل ولو حأدر أكمل مش حأدر أعملها صح أوي..هو مين ده اللي بيكلمني ..مين ده اللى قاعد جوايا وكل ما آجي أبدأ يقولى مش حاتقدر..
مين ده اللى همة يخليني أيأس وأزهق..مين ده اللى يهمة فشلي..مين اللي قال أن أنا ما أقدرش أعمل حاجة ..طب هو عرف منين..هو أدرى ولا ..مين؟؟؟ طب أسأل مين ؟ أنا أقدر ولا لأ؟؟؟ .........................

طيب هو ايه المطلوب؟ هي ايه المهمة المطلوبة ..المهمة المطلوبة ههي مهمة أكيد صغيرة بس لو إتعملت حتحقق المهمة الكبيرة ..هي ايه المهمة الكبيرة ...المهمة الكبيرة دي مهمة أنا موجود عشان أعملها..طب مين اللى كلفك بالمهمة ..؟ اللى كلفني بالمهمة هو اللى صنعني ..وأبدعني....طب اللى صنعك كلفك بمهمة أكبر من قدراتك..لأ المهمة أكيد تتفق مع قدراتي..دي المهمة الكبيرة..إذاً المهمة الأصغر ..اللى بتقابلها كل يوم ..أكيد تتفق مع قدراتك..وأكيد تقدر تعملها..زي ما أآآي حد في الدنيا يقدر يعملها لأن كلنا مكلفين بنفس المهمة.. طيب حلو أمال مين اللى عمال يقولي إن انا ما أقدرش ..مين ده اللى يهمة ضياعي ويهمة أن أنا أكون إنسان يااااائس..مين ده اللى بيكرهني الكره ده..وعمال يزرع فيّا اليأس..والفشل ..
على فكرة يا عبود ده مش يكرهك إنت لوحدك ..ده بيكره كل جنسك..ده بيكره كووول بني آدم وبيحقد عليهم..
طب إيه الحل..؟؟ طيب مش إحنا إتفقنا من شوية إن المهمة أنتا تقدر عليها علشان اللى كلفك بيها عادل..إذاً مش ممكن يكون خلّى مصيرك في إيد غيرك..مصيرك بإيدك....اللي عايز يضيعك ده كووول مهمتة أنه يعرض عليك أفكاره السلبية..أما إنك تأبلها ولا لأ..

ده بأيدك أنت..


الفكرة السلبية هي فكرة ميتة بالأساس ..لا تحيا إلا حينما تقذف فيها الحياة بأن تفكر بها وتصدقها

قال تعالى: إن كيد الشيطان كان ضعيفا..
ولكن من المهم إنك تعرف أنك مش حاتقدر تنفذ المهمة الكبيرة وبالتالي كووول المهمات الصغيرة إلا بعون وتوفيق اللى صنعك.. الله عشان كده كان أستاذك محمد صلى الله عليه وسلم دايماً يدعي ويقول...
"اللهم أعنّي على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك"
ايه ده معني كلامك إن أنا أقدر اعمل أي مهمة تتوافق مع المهمة الكبيرة اللى ربنا خلقني علشانها..آه طبعاً تقدر..أكيد تقدر
يعني.. أصلح نفسي..أكيد تقدر
يعني أقدر أكون سبب في تغيير مصر للأحسن..أكيد تقدر..
يعني أقدر أكون ناجح أوي في شغلي..يا أبني والله تقدر
يعني ....تقداااااااار تقدر تقدر بس قول يا رب إبدأ وإدفع تمن كل مهمة ..ولمّا تجيلك الأفكار السلبية أستعيذ بالله من اللى عمّال ينفثها فيك.. وخليك دايماً فاكر
إن الله لا يضيع أجر من احسن عملاً


3 comments:

Unknown said...

ايه يبنى خبلتنى
مش عارف انا كنت داخل اعمل ايه ولا اعلق على ايه ولا انا اصلاً دخلت على التدوينه بتاعتك ازاى
ههههههههههههههههه
المهم
انا بدأت استعيد الذاكره هو انت كنت بتتكلم على انك تقدر صح
طيب لما انت عارف انك تقدر متوهنا ليه معاك وملففنا الفه السوده ده
يلا بقى ...شباب
ربنا يعنك ويثيتك فى مهمتك اللى حددتها لنفسك وتوصل لهدفك بعيدا على الافكار السلبيه اللى هى ذى ما قلت ميته ...الله بعينك

عمر محمود said...

والله العظيم يا عبود الله ينور
واحب اقولك جميل أوى لون الكلام الشبابى ده
وجميل أسلوب العرض بالعامية البسيطة
أيوة احنا نقدر نعمل كل حاجة 0000 أمال ربنا خلقنا ليه
بقولك ايه ... انا جدع وانت جدع والواد حودة ودودى وسوسو بس لازم يكون فيه مشروع ... خطة عمل

عمر محمود said...

سنة حلوة يا مسلمين